vakantie zomer 2018

Wat hebben we een heerlijke vakantie gehad!. Dit keer niet in Nederland, maar in Frankrijk. Achteraf hadden we het niet voor het weer hoeven doen, maar ja. dat weet je nooit. Ikzelf zie altijd wel tegen de reis op. Er kan altijd van alles gebeuren op de weg of tijdens de vakantie. zeker als je zo ver van huis zit, maakt mij dat wel eens angstig. En het zal niet de eerste keer zijn dat er iets gebeurd -) maar goed… we hebben alleen een olielampje zien branden en zijn veilig thuis gekomen.

De reis begon in Chambord, tenmidden van Frankrijk, een stukje voorbij Parijs. Enkel rondom Parijs ietwat file gehad, maar verder een goede reis gehad met 2 stops. Eenmaal aangekomen bij de camping, bleek het een heerlijk kleine camping te zijn, ruim opgezet, maar nog weinig begroeiing. de mensen waren pas een tweede seizoen open. niet erg voor onze doorreis. Hier blijven we 3 nachten. De camping heeft vooral een soort lodges op palen, waarvan wij er 1 hadden. Verder een klein zwembad voor de verkoeling en een trampoline en een wip voor de kids. De tweede dag hebben we fietsen gehuurd. Dit ging in eerste instantie niet geheel vlekkeloos, maar eenmaal op weg was het heerlijk. Liselot met Dirk in de fietskar en Manon zelf op de fiets. De bikkel, want ze heeft bijna de heel heen en terugreis gefietst en dat met 30 graden. Ik denk dat Liselot het laten deel, ongeveer 5 km heeft gefietst met vals plat.

In dit gebied hebben we een prachtig kasteel bezocht. Wel wat lastig, want Dirk wilde overal heen lopen en heen gaan. overal aanzitten, terwijl de meiden juist wilde rond kijken en alles van de speurtocht wilde weten. Volgende keer de draagzak meenemen dus.

Na het fietsen, heerlijk in het water springen voor de verkoeling. Ik fiets nog even met Liselot naar het dorpje om boodschappen te doen.

na de derde nacht, pakken we de spullen weer in en vertrekken we richting Olonne-sur-mer. Zeker nog zo’n 400 km. 1 tussenstop is voldoende. De meiden hebben erg veel zin om te zwemmen, dit maal met een glijbaan(en). Ook Dirk vindt de glijbanen geweldig. Onze stacaravan staat dicht bij een speeltuintje. Eerst dachten we ‘heerlijk’  hier kan dirk zelf spelen, maar toen het eenmaal avond werd,  bleef het tot zeker 22:30 met spelende kinderen.. Weg avondrust. de caravan was prima, met een veranda en 2 slaapkamers. Dirk sliep bij ons, maar ik denk dat we heel wat logeerpartijtjes gehad hebben. De meiden om de beurt bij Dirk of bij ons etc.

In de eerste week hebben we vooral het water opgezocht. het strand en het zwembad waren favoriet. De meiden moesten erg wennen aan de zee, het zand en de wind. Toch hebben ze zich prima kunnen vermaken met schelpen zoeken en krabben vangen. Vooral Liselot’s favoriet. De laatste stranddag hebben Michiel en Liselot nog een heus zandkasteel gemaakt.

we vonden het toch wel lastig om 1,5 week op dezelfde camping te blijven. Er waren bijna geen Nederlanders. 1 jongen met een moeder en op zaterdag kwam er nog een gezin met drie jongens. Met deze kids hebben de meiden zich prima vermaakt. Tot ’s avonds laat waren ze aan het spelen of zwemmen. De laatste dag van de camping hebben we verruild voor een camping in de buurt van Parijs. We wilden dolgraag deze stad gaan bezichtigen en het was een mooie tussenstop tijdens de terugreis. Uiteraard met bezoek aan de Eiffeltoren. We hebben delen bovengronds gedaan en ondergronds. het ging prima met de metro, soms wat vaak trap op, trap af, maar verder prima met alles zoeken/vinden.