Lauwersmeer 2020

We zijn er even tussenuit naar Friesland. We hebben na een Zeilweek van Manon haar na de laatste dag opgehaald en zijn direct doorgereden.

Vrijdag

Na een saaie rit zijn we via de Flevopolder aangekomen in het noordelijke deel, aan de grens met Groningen. De terp woningen laten we links liggen en nadat we de sleutel uit onze kluis hebben opgepikt, rijden we door een middeleeuwse poort door de Hoofdstraat van Esonstad. De eerste indrukken zijn prachtig en sfeervol en ook het huisje is ruim en mooi gelegen.

Zaterdag

Het weer is nog niet op zijn best, maar vandaag gaan we al snel het park en nabije omgeving ontdekken. Spontaan zal het deze week niet helemaal gaan: er moet veel vooraf worden gereserveerd. Van speeltuin tot zwembad. Dit geldt volgende week ook voor de dagtripjes: boottocht Schiermonnikoog, bezoek Pieterburen zijn een paar voorbeelden.

vanmiddag zijn Roy en Karen met de meiden op bezoek geweest; zij hadden hun laatste dag in Friesland. Het was een gezellige middag met afsluitend twee flinke ladingen pannenkoeken. Het was na negenen dat ze naar huis gingen en niet lang daarna sloten wij ook de dag af.

Zondag

Vanmorgen heeft Dirk mij opnieuw geholpen met de warme broodjes bij de bakker. Ze smaakten heerlijk. Een voorzichtig ochtend programma bestond uit de binnen speeltuin; hierna de boot klaargemaakt voor de volgende tochtjes. Voor de zekerheid ontkoppel ik dagelijks namelijk benzinetank.

Met Manon heb ik verder vandaag een frisse duik van dr steiger genomen. En zijn we lekker in en stuk gaan zwemmen. Eerder die middag waren de meiden een ronde fietsen op het park en trokken hun eigen plan. We hebben Dirk alleen in de boot meegenomen en een rustig rondje rondgevaren. Van angst was al snel geen sprake meer toen hij zag dat we er allebei bij waren. Hij kreeg zelfs praatjes in de boot. En hij keek zijn ogen uit.

Maandag

We hebben vandaag de DoeZOO op het programma staan. Een kleinschalig dierenpark, dat tussen kinderboerderij en dierentuin inzit. We hebben dan ook niet de hoogste verwachtingen.

En dit is in ieders voordeel. Het is een prima tripje naar Leens in midden Groningen. Ik zou het als kneuterig willen omschrijven. Maar wel heel leuk als je gewoon let op waar de kinderen naar kijken en waar ze van genieten.

Daarna zijn we doorgereden naar Zoutkamp. Een vissersdorp aan de andere zijde van het Lauwersmeer. We hebben hier tevergeefs pogingen voor twee caches gedaan. Met hulp er slechts eentje kunnen loggen.

De regen hielp ook niet erg mee; “alles ziet er beter uit als de zon schijnt”. Helemaal waar.

Dinsdag

Weersverwachting gaf een iets frissere dag aan als de dag erna; omdat we nog een dagje relaxed op park willen zwemmen en varen, besloten we dus er vandaag weer op uit te gaan. Een bezoek aan Leeuwarden.

Michiel had kaartjes gereserveerd voor het Fries Museum. Goed immers om de museum jaarkaart ook deze week te kunnen gebruiken!
Na ruim een half uur draaiden we de parking in het centrum in. We stonden pal onder het Fries Museum.

Mooi op tijd liepen we het moderne en indrukwekkende gebouw binnen. Een deel ervan is zelfs een bioscoop. Maar het grootste deel, drie verdiepingen liefst, bestaat uit het museum.
We moesten vragen om een kind activiteit of opdracht, die kregen we mee bij de kassa. De meiden lieten dit echter al snel achter zich en trokken hun eigen plan; er zat voor hen weinig interactiefs in, iets van een rode draad of thema had niet misstaan. (Dit vinden wij bijvoorbeeld bij het Noord-Brabants Museum zo goed aangepakt..!)
De diepgang en presentaties van de thema’s en exposities zijn, los van de kids, goed uitgewerkt en prachtig vormgegeven. Ik ben vooral gecharmeerd en gevoelig voor vormgeving en typografie; dit is hier goed gedaan. Audio en video is ook erg goed, de beelden spreken vaak voor zich, zonder schwung. Heel mooi hoe ze een toch al vaak verteld verhaal als het verloop van de Tweede Wereldoorlog neerzetten. En de twee Canadese jeeps zijn echte parels om te zien.

Woensdag

Vandaag een lekker rustig dagje op het park gehad. Chillen lezen zwemmen en varen. Ik ben met de meiden voorzichtig het Lauwersmeer op gevaren. Dit ging hartstikke goed, het verbaasde me hoezeer ze de goeie moed erin hielden. Helemaal toen we tegenwind terug moesten varen. Opklotsende golven zorgden voor kletsnatte kleren bij iedereen. Maar de meiden werden zelfs wat melig en het was heel gezellig in de boot.

We hebben een poging gedaan om een Geocache te vinden die op een ludieke plek zou liggen: bij de vuurtoren. Na vele capriolen op nauwe hoogte, hebben we toch maar besloten de zoektocht te staken. Helaas.

Donderdag

Vandaag wandelden we na het ontbijt naar het plein van Esonstad, even verderop. Hier lag onze watertaxi te wachten voor ons avontuur naar Schiermonnikoog.

Vrijdag

Het is de dag van vertrek. Na een lekker weekje er tussenuit gaan we weer naar huis. De boot en fietsen hebben we de avond ervoor al op de kar gelegd, de laatste spullen pakken we rustig in de ochtend in.

weldra zijn we rond tienen vertrokken voor een afdaling naar zuid Friesland. We gaan namelijk nog een tussenstop maken bij een ex-collega van Judith. Zij en haar gezin wonen in een verbouwde woonboerderij.

Het was inderdaad de moeite van het omrijden waardig; ze wonen er prachtig en we werden heel gastvrij ontvangen met een luxe lunch en uitgebreide rondleiding.
Rond drieën stapten we weer in de auto, we hadden nog twee uur voor de boeg. Bij afslag Epe nog snel alledrie de kinderen eruit voor een plaspauze, daarna snel doorrijden. Het ging voorspoedig en rond kwart over vijf draaiden we de oprit weer op.

Wat ruikt je huis toch lekker als je er even ni en bent geweest.